Den vilsamma hobbyn – Långfärdsskridskoåkning

Standard

Tycker du om vintern och naturens harmoni? Då är långfärdsskridskor det optimala alternativet för dig. En kombination av den fridfulla utomhusmiljön och de effektiva rörelserna gör långfärdsskridskor till en mycket avslappnande men ändå verksam motionsform.

långfärdsskridskor

Att åka långfärdsskridskor kan vara mycket harmoniskt. I och med Stockholms vattentillgångar har hobbyn fått stadigt fäste i staden. Som storstadsbo kan det vara lugnande att få komma bort lite från trafiken och bege sig ut på en tyst sjö. Frånsett de fysiskt positiva effekterna som långfärdsskridskoåkning medför är det även nyttigt, rent mentalt. Hjärnan får en chans att slappna av och behöver inte omges av störande tankar eller ljud. Allt du behöver är tillgång till en bana, en is och din utrustning.

De olika utrustningsalternativen är många och sträcker sig från nybörjare till proffs. Vad du väljer för sorts skridskor präglas ofta av erfarenhet men också andra faktorer exempelvis hur ofta du planerar att åka. Något som dock är viktigt att ha i åtanke är säkerheten. Alla stora, etablerade banor som finns idag är ofta utformade och efterhållna av olika klubbar och organisationer inom området. Därmed kan du dra slutsatsen att de i regel är säkra. Men trots detta bör du ändå ha beredskap inför eventuella olyckor. Se till att veta grunderna inom is-bedömning ha med dig rätt utrustning samt sällskap. Det är viktigt att aldrig åka själv på sjöisar etcetera då du är hjälplös när olyckan inträffar om du bryter genom isen. Ett känt uttryck inom hobbyn är ”KUS”. Detta står för kunskap, utrustning och sällskap, saker som du alltid bör ha när du ger sig ut på isen.

För den som vill går det dock självfallet också att ge sig själv ett rejält träningspass utan dess lika på långfärdsskridskorna, något som också många gör. Ser man till långfärdsskridskoåkningen ur detta perspektiv så kan vi exempelvis tycka att det är ett troligt mycket trevligare sätt att konditionsträna än enbart vanlig löpning. Här swishar du snabbt fram över isen och känner den friska och svalkande vinden i ansiktet de dagar som vädret är på topp, något som åtminstone vi anser är betydligt trevligare än att befinna sig inne på ett gym och springa luften ur sig på ett löpband. Visst kan du också springa ute under vinter, men varför göra det när du mycket hellre kan skrida fram i full fart över isen?!